Onze missie: de OnderwijsTafel vergroot de individuele draagkracht en het collectieve draagvlak van onderwijzend Nederland. Door een veilige ruimte te creëren, maken wij via procesbegeleiding met alle betrokkenen samen duurzame, intrinsieke en impactvolle groei en verandering mogelijk.

ONZE VISIE

Wij zijn ervan overtuigd dat psychologische veiligheid de noodzakelijke basis is voor leren en ontwikkelen. De kern van onderwijs gaat voor ons over samen leren leren en samen leren leven. Waarom? Zodat de volwassenen en de kinderen van vandaag samen de wereld van morgen kunnen creëren.

De OnderwijsTafel creëert ruimte voor ieders waarde en waarheid en is daarmee oordeelloos. De OnderwijsTafel gaat uit van bijdragen en samenwerken. Zo ontstaat verbinding met jezelf, de ander, de omgeving en het grotere geheel.

De ketting is zo sterk als de zwakste schakel, daarom zetten wij aandacht voor het individu en het team centraal. Duurzame verandering is alleen mogelijk door individuele draagkracht te versterken waardoor op teamniveau draagvlak ontstaat.

Door samen te verschuiven van prestatiegericht naar procesgericht, krijgen wij boven tafel wat onbewust, ongezegd en ongezien is gebleven. Wij creëren een veilige ruimte voor communicatie en ontwikkeling van personen en teams. Zo ontstaat veiligheid en verbinding, waardoor er werkelijk duurzame, intrinsieke en impactvolle groei en verandering ontstaat.

Zonder Lef & Kwetsbaarheid Geen Leren

Brené Brown: Do not question the power you have with the people you teach

“Without vulnerability there is no learning possible. Only shame can kill it, so we have to make shame resilient classrooms. Empathy, ‘me too’, is the key answer to shame in your class. Attributes of empathy are: perpective taking, stay out of judgment, recognize emotion, communicate emotion and mindfulness.”

Zonder Persoonlijke Transformatie Geen Organisatie Verandering

Jan Rotmans: Persoonlijk transformatie als bijdrage aan het nieuwe tijdperk

De unieke transitie waarin onze systemen en daarmee de samenleving in verkeren, vragen volgens transitie expert Jan Rotmans om vertrouwen, het centraal stellen van de mens, het omarmen van de chaos en het samen in verbinding groeien.

De mens die onveilig is, kan de mislukking niet aan

‘De kunst van het leven is volgens mij accepteren dat lastigheden en tekorten bij het leven horen, en ze delen met anderen.’(p.26)
‘De leraar kan uiteraard een rol spelen in woorden geven. Want ongelukkigheid heeft taal en woorden nodig. Erover praten geeft verdriet betekenis. [..] Ook jongeren, die dus volgens recent onderzoek zo eenzaam zijn, zijn niet vlug geneigd hun verdriet uit te spreken. Men moet vroeg beginnen met te leren praten met elkaar. (p.54)
‘Het ongeluk toelaten, ook het ongeluk van een ander, is op zijn minst menselijkheid winnen. Zorgen voor de ander geeft een tevreden gevoel en verdiept relaties. [..] Als je kunt vertrouwen op de hulp van mensen in je omgeving, zal je veerkracht groter zijn in moeilijke tijden.’ (p.69)
Uit Dirk de Wachter, De kunst van het ongelukkig zijn, Lannoo 2019

©[2019] De Onderwijstafel webdesign in co-creatie met www.tessasmits.nl

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?