‘Waarom irriteert die jongen mij?’, vraagt de leraar zich af. ‘Waarom is die klas zo druk? Waarom houd ik mijn mond liever dan ik mij uitspreek in de vergadering?’ Hoe interessant is het om te onderzoeken wat er in jou geraakt wordt door het gedrag van de ander en wat dat met de relatie doet. Dit raakt aan thema’s als hechting, overdracht, tegenoverdracht waar ieder zich meer bewust van mag zijn om empowered te raken op het pedagogisch leiderschap op wie wij voor die klas zijn.

Een schooldag begint namelijk met jou als mens. Je bent onderwijzer, pedagoog maar daaronder ben je de mens die de klas binnenloopt. Je kunt je menszijn niet aan de kapstok hangen voordat je de klas binnenloopt. Je neemt iets mee en dat heeft invloed op hoe je acteert op gedrag van een leerling of collega. Dat effect dat je hebt op de ander is enorm belangrijk. Jij bent altijd het grootste pedagogische instrument. Jij moet aanwezig zijn. En soms heb je zo’n dag of moment of neiging waarvan je liever hebt dat niemand dat gezien heeft. Dat je toch die leerling de klas uit heb gestuurd of geen ‘nee’ hebt durven zeggen op weer een taak erbij. Dat is menselijk.

Het is menselijk maar wel bijna taboe om het erover te hebben met elkaar. Vertel jij het, dat het je nu of nog niet lukt om volledig aanwezig te zijn of wanneer niet veilig is in die lerarenkamer of in jouw klas?

Hoe mooi zou het zijn als jij het ankerpunt voor jouw leerlingen of jouw team kunt zijn. Die veilige haven waar je je kunt ontwikkelen, waar dingen soms niet goed gaan, waar we dingen niet weten en dat dat oké is.

Juist in de afhankelijkheidsrelatie op school is het jouw vertrekpunt als onderwijzer of directeur om een veilige context te creëren om dat vertrouwen te kunnen geven aan de ander. Het bieden van veiligheid en vertrouwen vraagt om eerst een blik op jezelf en daar grip op krijgen om stevigheid te ontwikkelen. In de ontwikkelcirkel is daar ruimte voor om met begeleiding te kijken naar hoe jij dat ankerpunt bent of kunt zijn.

Samen onderzoekend, met critical friends, word je je bewust van wat een ander met jou doet, hoe jij reageert, wat jouw patroon is, jouw eigen veiligheid. Er wordt gesproken in het hier en nu over datgene wat jou raakt en beweegt. Het gaat dan bijvoorbeeld over de context van de klas, de lerarenkamer of de school als geheel, afhankelijk van jouw plek in het geheel.

Er ontstaat een mogelijkheid om op onderzoek te gaan naar jouw handelen, nieuwe opties en uitzicht op. Je krijgt uitzichten en inzichten om verstand te krijgen van jezelf. Inzichten die dagelijks spelen maar die kinderen beïnvloeden. Het is een investering in jou als mens om je bewust en empowered te voelen op machteloosheid op wat in jou gebeurt.

Op dinsdag 26 oktober a.s. om 19.30u geeft Simone Mark van Centrum Pedagogisch Contact met Koen Van Ghyseghem een gratis webinar waarin vertrouwen centraal staat: Van controle naar contact, met vertrouwen als basis. Het is een inspirerende webinar waarin ook de Ontwikkelcirkel aan bod zal komen.

Voor meer informatie over en inschrijven voor de webinar, kijk op
https://centrumpedagogischcontact.nl/agenda/webinar-van-controle-naar-contact-met-vertrouwen-als-basis/
Voor meer informatie over de Ontwikkelcirkel, kijk op
https://centrumpedagogischcontact.nl/academie/trajecten/ontwikkelcirkel/


‘Veiligheid gaat erover dat het onveilig mag zijn’

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

©[2019] De Onderwijstafel webdesign in co-creatie met www.tessasmits.nl

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?